Af Anne Schøller · Tekstforfatter
TIPS
til gode
kategoritekster

Kategoritekster til webshops og hjemmesider

Selvom man ikke kan skære alle webshopejere over én kam, så ser man desværre, at mange ikke helt er kategoriteksters værdi bevidst. Især mange mindre shops har for dårlige, korte eller slet ingen kategoritekster.

Derfor tager vi et fast greb om emnet, hvor vi kort forklarer vigtigheden af kategoritekster, hvorfor de har så høj en SEO-værdi samt, hvordan du selv kaster dig ud i, at skrive gode og betydningsfulde kategoritekster.

 

Kategoritekster præsenterer dine produkter

Du skal ikke kun skrive kategoritekster, til ære for Google, du bør huske også at have dine besøgende i kikkerten. Starte med at tænke hvilke ord, der definerer den pågældende kategori bedst muligt, og hvilke egenskaber der besidder, og slut af med hvorfor den besøgende bare er NØDT TIL at eje dem. Den potentielle køber vil derfor hurtigt kunne vurdere, hvilken værdi produkter i denne kategori, har for vedkommende.
Brugeroplevelsen forbedres derved mens du samtidig får introduceret dine produkter med manér. Kort sagt kan teksterne få betydning for, hvordan din side eller webshop konverterer generelt.

Introducér dine produkter eller services med manér.
Går du ind i en fysisk butik og søger en striksweater, så vil du ligeledes værdsætte, hvis salgsekspedienten kan pege dig i retning af rækken med netop dette produkt. Samme serviceniveau bør du udvise online, men dertil også knytte den ekstra information, som forklarer kunden hvorfor de netop bør vælge dine striksweatre. Forskellen ligger i, at du i den fysiske butik vil kunne stille spørgsmål til produktet og så svar med det samme. Dine kategoritekster, bør imødegå alle den besøgendes spørgsmål, så de ikke tøver med at købe striksweaterren i netop din shop.

Tips til en god kategoritekst

 

Google elsker kategoritekster

… og modsat ”straffes” kategorisider uden et fyldigt tekstindhold på søgetjenesten. Du bør informere Google om præcis, hvad hver side på din shop omhandler, så tjenesten formår at indekserer hver side korrekt, og samtidig vurderer disse som relevante, når brugeren søger efter netop dét du sælger. Du er skal derfor informere Google om, hvert sides indhold.
Kategorisider uden tekst, vil Google ikke kunne aflæse, og vil derfor indeksere siden, som værende uden reelt indhold, foruden links til en masse produkter.

Relevant trafik øger konverteringen – og tekster definerer, hvad der er relevant

Du skal altså skrive tekster, der kan forstås og være af værdi for både menneskelige besøgende såvel som for Googlebotter. Få succes ved at finde den perfekte balance mellem at skrive med SEO formål og samtidig vække interesse hos den besøgende.

Gode kategoritekster

Meningsfulde kategoritekster

Mange faktorer gør sig gældende for en kategoritekst, der tilgodeser alle modtagere.
Jeg vil dog gerne dele, mine tips til, hvad ”den gode kategoritekst” bør indeholde:

  • Skriv tekster, som er meningsfulde for den besøgende, fremfor udelukkende at fokusere på Google søgeord. (jeg ved godt det er lidt en gentagelse – men det noget mange ofte misforstår omkring SEO, så derfor fortjener det en gentagelse)
  • Prøv at udvise et højt niveau af service, og prøv at besvarer de spørgsmål som de besøgende oftest stille til denne gruppe af produkter. Derved vil teksten ligeledes fungere som en form for ”shoppingguide”. Stil gerne ind på, hvilket behov denne type af produkter udfylder hos den potentielle kunde, og beskrive denne, eksempelvis i hverdagsscenarier, som mange kan relatere til.
  • Tænk ind at kategoriteksten bør kunne stå alene og sælge dine produkter uden at man går på opdagelse på hele shoppen eller sitet. Husk at mange benytter Google til at finde frem til din shop, og derfor ender meget trafik direkte på en kategoriside. Derfor bør din Kategorioverskrift både være beskrivende, men samtidig også fængende.
  • Fokusér ikke så meget på tekstens indhold, men i højere udstrækning på kvaliteten af det skrevne. Alle kan skrive, om alt og ingenting. Dine kategoritekst bør som minimum være cirka 500 ord, og maksimalt indeholde søgeord i 2.5% af teksten. For korte tekster eller for mange søgeord, giver ikke den rette SEO-værdi. Senere vil jeg komme ind på, hvordan du bør layoute din tekst, så at den lange tekst ikke ”står i vejen for” dine produkter.
  • Udvis indgående kendskab til dine produkter og argumentér for, hvorfor kunden bør købe produktet hos dig. Undgå argumenter som: billigst, bedst eller udvalg.
  • Vejled gerne kunden, hvornår de bør vælge hvad, eller hvad de bør komplimentere produkterne med – link til underkategorier eller andre typer af kategorier. Herved guides den besøgende og du skaber intern linkbuilding.

Inddeling:
Lange kategoritekster behøver bestemt ikke at have en negativ effekt på brugeroplevelsen på din shop.

Opdeling:
Scroll ikke for langt førend man møde af produkter 80/20 reglen (indledning /brødtekst)

Introducerende tekst produkter resten af teksten under, disse bidrager til den samlede SEO-værdi

Besvar spørgsmål ved brug af long-tail sødeord, så du kan ranke højt på disse – kan give mere trafik end søgeord med høj konkurrence.

 

Det tekniske inden du finder pennen frem

  • Søgeordsanalyse
  • Metabeskrivelse og titel
  • Benytter du WordPress/WooCommerce, så vil vi anbehale dig, at bruge “Yoast” til at rette i din meta

  • H-tags – Skab hierarki, i teksterne
  • H1
    H2
    H3

  • Opbyg troværdighed hos læsere og Googlebotter, med velskrevne og relevante tekster.
  • Husk, at din shops arkitektur og hastighed, også har stor betydning for, hvordan din shop vil performe i søgemaskineresultaterne. Skal vi tage et kig på din hjemmeside eller webshops tekniske SEO?

Vi deler
VIDEN
19.01.2022
Af Anne Schøller
3 m. 17 s.
hjælp til hastigheds
optimering

En af de største konverteringsdræbere på webshops, kan oftest kædes direkte eller indirekte sammen med shoppens hastigheder – eller nok nærmere manglen..

07.09.2021
Af Anne Schøller
2 m. 40 s.
seo kan være en
lukrativ strategi

Man kan ikke komme uden om, at Google, i mange henseender sætter dagsordenen for dit virke, når du er webshop-ejer. Har du..

26.08.2021
Af Anne Schøller
4 m. 3 s.
er dit nyhedsbrev en fuldtrÆffer

Ad hvilke veje bevæger din markedsføring sig? Går den overhovedet? Måske den blot lister sig afsted eller drøner derudad? Vejenes beskaffenhed, er..

30.06.2021
Af Anne Schøller
2 m. 55 s.
flyt din forretning
online

Måske står du og vakler imellem om du skal forsøge dig, som online købmand, og flytte din fysiske forretning ind på den..

22.06.2021
Af Anne Schøller
3 m. 50 s.
lovlig cookie
løsning

Lovgivningsstof kan godt være noget langhåret, hvis man ikke har en oprigtig interesse for det. Vi giver derfor cookielovgivningen, en gratis studsning,..

21.06.2021
Af Anne Schøller
2 m. 14 s.
undgÅ duplicated content

Hvor ofte læser du den samme bog to gange? Mit gæt er, at de fleste kun læser samme bog én gang –..

Ja tak, jeg vil gerne ringes op
Gerne i tidsrummet:
VI GLÆDER OS TIL AT HØRE FRA DIG.

Man - Tor:9:00 - 17:00
Fre:9:00 - 16:00
lør - Søn:Lukket
TELEFONERNE ER ÅBNE
TELEFONERNE ER ÅBNE
FOR NØDSUPPORT