En af de største konverteringsdræbere på webshops, kan oftest kædes direkte eller indirekte sammen med shoppens hastigheder – eller nok nærmere manglen på hastighed. Dagens onlineforbrugere har en forventning om, at deres digitale forespørgsler foregår lynhurtigt.
Forventningerne til webshopdesign, teknologi og generelle brugeroplevelse betyder, at kompleksiteten i opbygningen af webshops konstant er stigende, dette stiller større krav til hosting, kodning og komprimering, hvis ikke shoppen skal sløves af de nye teknologiske muligheder.
Ventetid kan potentielt resultere i en svær start for dit online-eventyr. Der foreligger talrige undersøgelser om onlineadfærd, der påviser, at tålmodighed ikke ligefrem kan betegnes som en dyd hos Internettets brugere. Langt de fleste besøgende vil efter blot 3 sekunders ventetid begynde at søge efter alternativer, sørg derfor for ikke at give dine besøgende anledning til dette. For nogen vil en langsom shop medføre, så store frustrationer, at de aldrig lægger vejen forbi samme webshop igen.
Det korte svar er, ja!
Der findes mange forskellige opfattelser af, hvad en langsom loadende shop koster på konverteringsraten, det kan nemlig være svært at gøre op uden et nærmere kendskab til den konkrete forretning. En stor og veletableret webshop med mange varenummer, menes at kunne forbedre deres konverteringer med 1% for hvert sekund de barberer af load-tiden.
Tendensen er ikke til at komme udenom, hastighed sælger! Hvor megen fortjeneste man præcis, vil kunne hente ved hastighedsoptimering alene, er der større tvivl omkring. Men ligger load-tiden over de 3 sekunder, så er der med sikkerhed en hel del at hente.
Kundeoplevelsen, men også SEO afhænger i høj grad af, hvordan din shop performer hastighedsmæssigt. En af Googles nøglefaktorer, som der måles på er nemlig page speed, og jo bedre din side præsterer, desto højeres ranking kan du ligeledes forvente. Søgemaskinerne prioriterer altså hastighed som et konkret parameter for den positive kundeoplevelse, og derfor må du ikke overse load-tidernes betydning. Den moderne forbruger forventer en oplevelse, der foregår hurtigt og gnidningsfrit uanset hvilken typeenhed der benyttes.
Hastighedsoptimering -> Bedre brugeroplevelse -> Større sandsynlighed for køb (bedre konverteringsrate)
Der er mange forskellige forhold, der når de ikke er helt optimalt opsat, kan påvirke din webshops hastighed i en negativ retning. Herunder kan du læse en række af de mest forekommende udfordringer ift. Page speed:
En grundig gennemgang af webshoppens backend, kode samt shoppens content er derved uundgåelige at få kigget igennem, hvis der skal hastighedsoptimeres. Et nemt, quick-fix som installation af et plug-in, kan synes fristende for mange, og for nogen kan det løfte hastigheden på webshoppen til en vis grænse, men at komme de egentlige udfordringer til livs, gør den ikke.
Kilden til en smidig og hurtig webshop, der loader på under 1 sekund findes i arbejdet nedefra, ikke i endnu et lag af plugins.
Skal du have hastighedsoptimering med et godt resultat til følge, kommer man ikke udenom at dykke længere ned i webshoppens opbygning, indhold og hosting. Helt teknisk kan du også hjælpe din shop godt på vej, ved at bruge en effektiv cache-løsning, så du sikrer at sideindlæsningstiden reduceres betragteligt. Cachen husker hvordan shoppen ser ud, så serveren ikke skal processere forfra, hver gang en ny besøgende klikker sig derind.
Udover installationen af cache vil rigtigmange webshops kunne hente meget på hastighedskontoen ved at følge disse tre steps:
indeholder som udgangspunkt, langt flere funktioner end du nogensinde får brug for, og al det ekstra læs tynger din forretnings performanceevne. Derfor bør du, altid gå efter en løsning, der kun indeholder dén mængde kode, du har brug for. Lidt det samme er tilfældet med installationen af plug-ins, slet eller deaktivér der plug-ins som du ikke benytter.
Hvis din shop kæmper lidt med hastighederne, så vil du måske også ved spidsbelastninger såsom Black Friday, opleve at din shop ryger endnu længer ned i tempo end tilfældet er på årets øvrige dage, og worst case scenario opleve hyppige nedbrud.
For en professionel webshop med et kommercielt formål, vil enhver periode med nedetid, betyde kroner og øre i tabt fortjeneste. Overvej om kilden til din indtægt bør bero på en hostingløsning, der koster 20-30 kroner om måneden, eller om pengene måske vil være givet godt ud for at opnå en mere stabil løsning, der tilmed kan reducere eventuelle hastighedsudfordringer.
Forskellen mellem de billige og dyre hosting-udbydere er, i al sin enkelhed, hvor meget plads du tildeles på deres servere. På de billige webhoteller udfyldes serverpladen næsten til maksimal kapacitet, og af den årsag risikerer du at øget trafik på en af de andre shops eller hjemmesider, din shop deler server med, belaster hele serveren i en sådan grad, at også din webshop influeres langsomme load-tider.
I et hosting-setup som vores, allokerer vi langt flere ressourcer per webshop eller hjemmeside end tilfældet er ved de billigere hostingudbydere, og derfor vil den ene shops øgede trafik, ikke påvirke anden drift på serveren. Vi estimerer hvor meget plads, der skal være for, at det samlede load aldrig influere selve driften, selv i tilfælde af øget trafik over hele linjen.
Vi prioriterer at være på forkant med udviklingen og derfor overvåger vi alle ændringer på vores servere. Ved overvågning af serverne, kan vi nemlig opfange, når belastningen på serveren øges. Derved kan vi være på proaktive, og forhindre en webshop i sneglefart eller andre ulykker, inden de finder sted.
Der findes ingen komplet facitliste for, hvordan hastighederne på din shop hives op i tempo, men start altid gerne med de lavthængende frugter, og analyser effekten heraf.
Du kan sagtens komme under 1 sekund – lad os hjælpe dig
Vi kommer gerne med vores bud på, hvor eller hvad det vil forudsætte at få din webshop op i højeste gear.