Selvom man ikke kan skære alle webshopejere over én kam, så ser man desværre, at mange ikke helt er kategoriteksters værdi bevidst. Især mange mindre shops har for dårlige, korte eller slet ingen kategoritekster.
Derfor tager vi et fast greb om emnet, hvor vi kort forklarer vigtigheden af kategoritekster, hvorfor de har så høj en SEO-værdi samt, hvordan du selv kaster dig ud i, at skrive gode og betydningsfulde kategoritekster.
Du skal ikke kun skrive kategoritekster, til ære for Google, du bør huske også at have dine besøgende i kikkerten. Starte med at tænke hvilke ord, der definerer den pågældende kategori bedst muligt, og hvilke egenskaber der besidder, og slut af med hvorfor den besøgende bare er NØDT TIL at eje dem. Den potentielle køber vil derfor hurtigt kunne vurdere, hvilken værdi produkter i denne kategori, har for vedkommende.
Brugeroplevelsen forbedres derved mens du samtidig får introduceret dine produkter med manér. Kort sagt kan teksterne få betydning for, hvordan din side eller webshop konverterer generelt.
Introducér dine produkter eller services med manér.
Går du ind i en fysisk butik og søger en striksweater, så vil du ligeledes værdsætte, hvis salgsekspedienten kan pege dig i retning af rækken med netop dette produkt. Samme serviceniveau bør du udvise online, men dertil også knytte den ekstra information, som forklarer kunden hvorfor de netop bør vælge dine striksweatre. Forskellen ligger i, at du i den fysiske butik vil kunne stille spørgsmål til produktet og så svar med det samme. Dine kategoritekster, bør imødegå alle den besøgendes spørgsmål, så de ikke tøver med at købe striksweaterren i netop din shop.
… og modsat ”straffes” kategorisider uden et fyldigt tekstindhold på søgetjenesten. Du bør informere Google om præcis, hvad hver side på din shop omhandler, så tjenesten formår at indekserer hver side korrekt, og samtidig vurderer disse som relevante, når brugeren søger efter netop dét du sælger. Du er skal derfor informere Google om, hvert sides indhold.
Kategorisider uden tekst, vil Google ikke kunne aflæse, og vil derfor indeksere siden, som værende uden reelt indhold, foruden links til en masse produkter.
Relevant trafik øger konverteringen – og tekster definerer, hvad der er relevant
Du skal altså skrive tekster, der kan forstås og være af værdi for både menneskelige besøgende såvel som for Googlebotter. Få succes ved at finde den perfekte balance mellem at skrive med SEO formål og samtidig vække interesse hos den besøgende.
Mange faktorer gør sig gældende for en kategoritekst, der tilgodeser alle modtagere.
Jeg vil dog gerne dele, mine tips til, hvad ”den gode kategoritekst” bør indeholde:
Inddeling:
Lange kategoritekster behøver bestemt ikke at have en negativ effekt på brugeroplevelsen på din shop.
Opdeling:
Scroll ikke for langt førend man møde af produkter 80/20 reglen (indledning /brødtekst)
Introducerende tekst produkter resten af teksten under, disse bidrager til den samlede SEO-værdi
Besvar spørgsmål ved brug af long-tail sødeord, så du kan ranke højt på disse – kan give mere trafik end søgeord med høj konkurrence.
Benytter du WordPress/WooCommerce, så vil vi anbehale dig, at bruge “Yoast” til at rette i din meta
H1
H2
H3
Husk, at din shops arkitektur og hastighed, også har stor betydning for, hvordan din shop vil performe i søgemaskineresultaterne. Skal vi tage et kig på din hjemmeside eller webshops tekniske SEO?