ER DIT
NYHEDSBREV EN FULDTRÆFFER
Ad hvilke veje bevæger din markedsføring sig? Går den overhovedet? Måske den blot lister sig afsted eller drøner derudad? Vejenes beskaffenhed, er bestemt ikke uvæsentligt for dens effekt. Selvom nyhedsbrevet kan synes en smule ”gammeldags”, så slår denne stadig alle andre markedsføringskanaler, når man måler i ROI (Return of Investment).
Hvis dit markedsføringsbudget er begrænset, så kan du med få … eller faktisk slet ingen økonomiske midler, komme i gang med en god og succesfuld e-mailmarketing strategi..
Her er vores bud på, hvad der virker!
Gennemarbejdet nyhedsbreve
Dit nyhedsbrev bør aldrig være en impulsiv eller ugennemtænkt handling – det kan nemlig meget hurtigt resulterer i, at dine subscribers hurtigt unsubscriber igen, og derfor kan dit hårde indsamlingsarbejde være totalt spildt på no-time.
Derfor bør du altid lægge ud med en hel klar og veldefineret nyhedsbrevsstrategi. Inden du tager hul på selve nyhedsbrevsarbejdet, bør du derfor klarlægge:
- Hvilken intention, du har, med nyhedsbrevet – hvad er formålet?
- Med hvilke intervaller ønsker du at udsende dine nyhedsbreve?
- Hvordan skaber du sammenhæng mellem din hjemmeside/webshop og nyhedsbrevet ift. visuelidentitet og brandværdi?
Valg af e-mail system til nyhedsbreve
Når du skal vælge mailsystem, bør du som udgangspunkt, udpege den der imødekommer dine behov bedst. Nogle mailprogrammer er gratis, så længe antallet af nyhedsbreve, og modtagerne er begrænset på årlig basis.
Dertil bør du vælge et system, med en høj brugervenlighed, og som du formår at bruge, så medmindre du er en ren kode-haj, så bør du lave en test mail i programmet, for at se om det lever op til dine forventninger både ift. brugen og selve udseendet.
Hvis ikke du selv HTML-koder dit nyhedsbrev, vil du nemlig være ret fastlåst til faste templates i mail-systemet, selvfølgelig med modifikations muligheder.
Mailsystemer som hører til de mest populære kan nævnes: Omnisend, Hubspot, Campaign Monitor Klaviyo og MailChimp.
Content er Alpha Omega
For et blive meget konkret, så er indholdet af dit nyhedsbrev afgørende for, om du fastholder eller mister dine sign-ups, og derved dit vindue for at konverterer. Du bør i hvert nyhedsbrev, du udsender have modtageren i mente – Hvilken værdi deler du med læseren?
Her er vores tips til, hvad vi mener, du bør tænke igennem, hver gang du producerer et nyt nyhedsbrev.
Fasthold og udvikling af din kundegruppe
Det første skridt på vej mod en ren mail-succes er, at du har modtagere, du kan udsende det til. Begynd derfor i god tid at indsamle subscribers til dit nyhedsbrev. Få tilmeldinger ind, som en del af din webshop eller hjemmeside, enten ved checkout, på forsiden eller et helt andet sted. Tilbyd evt. noget værdi i form af; information, råd, eller rabatkode med i bytte for en tilmelding.
Vælg et mailprogram, til at holde styr på din mailadresse indsamling, så det hele er automatiseret, og integrerer med din backend. Så bliver du både klar, og klædt godt på til at sende dit første nyhedsbrev ud.
Se dine nyhedsbreve, som en mulighed for at fastholde og udvikle din relation til tidligere eller potentielle kunder. Du holder dig selv aktuel i modtagerens bevidsthed, ved løbende at tikke ind i dennes indbakke. Det er langt billigere for dig at bygge videre på eksisterende relationer end at skulle ud og starte forfra
Det gode nyhedsbrev
- Understøt dit brand og visuelle identitet
Dit nyhedsbrev bør være i tråd med din hjemmeside eller webshop. Dette er især vigtigt for at opbygge en troværdighed, og professionalisme omkring de mails du udsender, så modtageren ikke forveksler disse med spam eller decideret fup. Måske vil et templateopbygget nyhedsbrev være for fastlåst til at kunne opnå et tilfredsstillende resultat – i disse tilfælde bør du selv skrive HTML-koden bag, eller alliere dig med en der kan. På den måde kan du få dit nyhedsbrev til at se ud, præcis som du ønsker det - Emnelinje og pre-header
Et helt grundlæggende succeskriterie for din e-mail marketing, er at modtageren åbner dine mails. Derfor er det vigtigt at dit nyhedsbrev, vækker nysgerrighed hos modtageren, så de simpelthen bare MÅ åbne e-mailen fra dig. Dog skal du passe på den faldgrube, der ligger i at emnefeltet signalerer noget helt andet, end det reelle indhold i e-mailen. Modtageren risikerer at blive skuffet, og derfor framelde sig dine e-mails igen. - Indhold med ét budskab – dit nyhedsbrev, bør reelt set, kun have ét budskab – og gerne ét, der skaber et behov hos læseren. Beskriv eventuelt et scenarie, som modtageren kan se sig selv i. Sælger du eksempelvis efterisolering af huse, så beskriv hvad en varmebesparelse kan betyde, for en husstands budget.
- Vær værdiskabende for læseren. Faktisk taler man her om en egentlig 80/20 regel. Hvert nyhedsbrev du udsender bør indeholde 80% værdi, og kun 20% produkter, tilbud m.v. – Derved opbygger du tillid, og rådgiver læseren, i højere grad end blot at kaste produkter i hovedet på dem. Modtageren stifter kendskab med dit brand, samtidig med, at der opbygges en tillidsfuld relation, hvilket vil resultere i salg på den lange bane. Den dag modtageren efterspørger dit produkt eller ydelse, vil du nemlig stå som det naturlige valg. Din værdifulde rolle konverteres oftest først efter 3-6 mdr. Så vær ikke alt for utålmodig.
- Call-to-action. I dit nyhedsbrev, skal det være nemt og intuitivt at skride til handling. Du bør i dit nyhedsbrev fokuserer på, at få læseren til at foretage en aktiv handling, det kan være foretage køb, skrive anmeldelse af produkt, deltage i en afstemning eller noget helt fjerde. Dette kan både være noget, der giver dig en form for værdi, enten i en konkret ordre eller data, eller giver læseren noget, der har værdi for dem.
- Opsæt Google Analytics, så du kan analysere nyhedsbrevets effekt – data, hvor kommer dine kunder fra? Hvis du vil have et godt udgangspunkt, for at se, hvad der fungerer i dit nyhedsbrev og hvilke dele, der kan forbedres, så skal du huske at sætte Google Analytics op på dit nyhedsbrev, så du får værdifulde data retur, som du kan analysere på.
- Lav eventuelt splittests, så du kan klarlægge, hvad der virker, og hvad du bør forbedre. Lige ned ad Alléen for optimering af dit nyhedsbrev, ligger A/B splittest, hvor du eksempelvis ændre farvenuancer, call-to-action knapper eller andet af signifikant karakter, og herefter udsende to forskellige nyhedsbreve, for at se, hvilket et, der performer bedst.
- Lav forbedringer fra gang til gang – ud fra data, analyse og tests. Det er sjældent set, at der ikke for hvert et nyhedsbrev du udsender, findes plads til forbedringer. Se derfor altid et nyt nyhedsbrev, som muligheden for at optimerer.
- Lav gode landing pages eller mails, som respons på tilmeldinger. Giv dig god tid til at få dine nyhedsbrevstilmeldte til at føle sig godt taget imod. ”Tillykke du er nu en del af klubben, Mulle”. Skriv nogle personlige tekster, der kan benyttes, når den besøgende har tilmeldt sig til dit nyhedsbrev. Dette kan være med til at forstærke relationen.
- Få endnu flere sign-ups. Gør et ihærdigt forsøg på at få flere til at tilmelde sig dit nyhedsbrev. Stil noget værdi i udsigt. Det sig værende: information, rabat, underholdning eller andet. Med større skarer af læsere, jo, flere konverteringer.
- Dyrk din kreativitet! Luk op for din kreativitet, og lad både tekst, billeder og andet indhold, inspirere læseren. Holder du dig interessant, nutidig og relevant, så vil de færreste have lyst til at unsubscribe.
Tak for at du ville læste med – vi håber, du fik lidt værdifuld viden med på vejen.