Af Anne Schøller · Tekstforfatter
FLYT
din forretning
online

Måske står du og vakler imellem om du skal forsøge dig, som online købmand, og flytte din fysiske forretning ind på den digitale arena …?

Dine ambitioner for projektet, kan variere mellem alt fra en lille webshop, som skal fungere som et økonomisk supplement til din fysiske butiks indtjening. Det kan også ske, at du ser en online forretning, som det naturlige next step, for din virksomheds vækst.

Én ting, er sikkert: din digitale rejse, vil styrke din forretning, og gøre den mindre sårbar.
Covid-19 har desværre understreget, at fysiske butikker, er særlig udsatte på ét enkelt område – nemlig dennes behov for menneskets fysiske tilstedeværelse.

Derfor er det afgørende, at du er tilstede der, hvor dine kunder er. Med en webshop åbner du op for en masse nye og spændende muligheder.

 

Alliér dig med de rigtige

 

Koblingen mellem din fysiske forretning, og dit foranliggende online-eventyr, kan foregå helt smertefrit, hvis du finder den/de rette samarbejdspartnere. Den første skridt på rejsen, er at du bør afdække, hvad du selv kan bidrage med. Nogle webshops-iværksættere forsøger sig med løsninger, hvor de selv kan opbygge en shop ved hjælp af et simpelt shopprogram og templates. Vælger du denne løsning, så er der desværre ret lang vej til online succes.

Starte med at danne sig et overblik over onlinekonkurrencen. Vil det give mening for dig, at kaste dig ind i kampen. Hvem er dine konkurrenter online, og hvad gør de? Hvad kan du byde ind med?

Dernæst er mit råd er, at du bør drage fordel af andres erfaringer – og nok vigtigst, tag ved lærer af deres fejltrin. Opsøg viden i dit netværk, iværksætter grupper, i online grupper på nettet eller hvor du nu kan finde folk med webshopopstarts erfaringer, så har du et godt springbræt for at finde en samarbejdspartner med substans.

Med blod på tanden, bør du Investere ressourcer i, en hjælp, der kan komplimentere dine styrker – og i særdeleshed svagheder. Så du kan fokusere din energi på, der hvor dine forcer ligger.

Fra fysisk butik til e-handel

 

Én forretning i harmoni

En veludtænkt og veludviklet webshop, kan måske blive en endnu større gevinst for din forretning end først antaget.

Formår du at nedbryde barriererne mellem din fysiske og digitale forretning, vil du opleve en synergi, som kan resultere i en større og mere loyal kundekreds. Alle forbrugerundersøgelser viser

I 2030 forventes det, at de ”digitalt indfødte” vil udgøre 93% af den danske befolkning

Danskerne nyder godt af, synergieffekten mellem online- og fysiske butikker. Heraf er fænomener som webrooming og showrrooming, og intet tyder på at førstnævnte, er på tilbagetog. Tal fra 2019 viser, andelen af danskere, der undersøger varen i fysisk butik, inden de fortager et online køb (showrroming) er faldende og dertil signifikant lavere end fænomenet med omvendt fortegn, hvor kunden tjekker produkterne inden de handler i en fysiske butik (webrooming).

Attraktiv, relevant ved et godt samspil mellem fysisk og online forretning.

Udnyt din tid og ekspertise, så du kan danne kunderelationer ud over geografien.

Din dedikation til webshoppen kan flytte folk bag skærmen, ned i din fysiske butik.

Du har derved alle muligheder for at opbygge et længerevarende loyalitetsforhold.

Din fysiske butik kan være en større inspiration – og eksempelvis føre mersalg med sig

Kunderne er presset på tid, og derfor bliver bekvemmelighed alt overskyggende – derfor kan det være svært at nå ind i din fysiske butik inden den lukker 17.30

Brug mindre tid ved kassen, og brug ressourcerne mere intelligent

Win/win

Du får helt nye data, og kan måske benytte denne til at udvikle din fysiske forretning.

Kunden får mulighed for at afsøge dit sortiment inden de besøger din fysiske butik

Flyt din forretning online

 

Du er allerede et skridt foran

Lange kategoritekster behøver bestemt ikke at have en negativ effekt på brugeroplevelsen på din shop.

Onlinekonkurrencen, er skarp, men frygt ej, du har allerede mange styrker, der gør, at du står stærkere end dine konkurrenter. Du har/er:

  • lager og fysiske rammer på plads
  • Branchekendskab
  • Allerede et produktsortiment
  • Produktkendskab
  • Faste leverandører
  • Indsigt i dit kundesegment og deres behov (målgruppe på plads)
  • allerede registreret virksomhedsejer
  • styr på alt fra regnskaber til momsindberetninger. (eller en ansat til det)
  • allerede en god base med loyale kunder
  • vant til at yde kundeservice
  • ikke afhængig af webshoppens omsætning i samme grad, som de der kun er online
  • Din fysiske tilstedeværelse, giver en ekstra servicedimension

Du har måske viftet dine drømme, om at bliver e-købmand væk igen, fordi du frygter det er en meget dyr og en besværlig affære – Jeg kan allerede nu afvæbne dine fordomme – tværtimod, er det meget overkommeligt økonomisk, og allierer du dig med, nogle der har forstand på opstart af webshops, så behøver du heller ikke bekymrer dig om rejsen dertil.

 

Opstart af webshop step-by-step:

  • Køb domæne med det navn du ønsker (måske ejer du det allerede, og skal blot have udviklet en webshop, der ligger derpå)
  • Overvej hvilke funktioner din webshop skal indeholde
  • Vælg en webshopløsning
  • Find en webudvikler du har tillid til
  • Vær opmærksom på evt. bindinger og ejerskab inden du indgår en aftale
  • Producer tekst-materiale til webshoppen
  • Find eller få taget billeder til shoppen
  • Tegn en indløsningsaftale
  • Få en fragtaftale
  • Tilføj content til din shop (tekst + billeder)
  • Ha’ styr på lovgivningen(GDPR, Handelsbetingelser)
  • Vælg hosting og support
  • Bliv synlig, start markedføring

Vi har erfaring med alle steps, derfor hjælper og rådgiver vi dig gerne, i hvert eneste skridt du tager, så du kan få en tryg rejse.

Vi deler
VIDEN
19.01.2022
Af Anne Schøller
3 m. 17 s.
hjælp til hastigheds
optimering

En af de største konverteringsdræbere på webshops, kan oftest kædes direkte eller indirekte sammen med shoppens hastigheder – eller nok nærmere manglen..

07.09.2021
Af Anne Schøller
2 m. 40 s.
seo kan være en
lukrativ strategi

Man kan ikke komme uden om, at Google, i mange henseender sætter dagsordenen for dit virke, når du er webshop-ejer. Har du..

26.08.2021
Af Anne Schøller
4 m. 3 s.
er dit nyhedsbrev en fuldtrÆffer

Ad hvilke veje bevæger din markedsføring sig? Går den overhovedet? Måske den blot lister sig afsted eller drøner derudad? Vejenes beskaffenhed, er..

22.06.2021
Af Anne Schøller
2 m. 38 s.
tips til gode
kategoritekster

Kategoritekster til webshops og hjemmesider Selvom man ikke kan skære alle webshopejere over én kam, så ser man desværre, at mange ikke helt er kategoriteksters..

22.06.2021
Af Anne Schøller
3 m. 50 s.
lovlig cookie
løsning

Lovgivningsstof kan godt være noget langhåret, hvis man ikke har en oprigtig interesse for det. Vi giver derfor cookielovgivningen, en gratis studsning,..

21.06.2021
Af Anne Schøller
2 m. 14 s.
undgÅ duplicated content

Hvor ofte læser du den samme bog to gange? Mit gæt er, at de fleste kun læser samme bog én gang –..

Ja tak, jeg vil gerne ringes op
Gerne i tidsrummet:
VI GLÆDER OS TIL AT HØRE FRA DIG.

Man - Tor:9:00 - 17:00
Fre:9:00 - 16:00
lør - Søn:Lukket
TELEFONERNE ER ÅBNE
TELEFONERNE ER ÅBNE
FOR NØDSUPPORT