Lovgivningsstof kan godt være noget langhåret, hvis man ikke har en oprigtig interesse for det. Vi giver derfor cookielovgivningen, en gratis studsning, for at gøre den lidt mere skarp og spiselig for menig mand eller kvinde.
Du har nok stiftet bekendt med de kære små cookie pop-ups, som du finder på langt de fleste webshops og hjemmesider, men langt fra alle sider cookie-håndtering, er på den rette side af lovgivningen.
Cookies, som ord lyder super appetitligt, og lækkert, men for langt de fleste webshops, og hjemmesider, er de i dette tilfælde ret meget en sten i skoen. Den digitale cookie, er hverken spiselig, men til gengæld yderst værdifuld. Forstil dig at den besøgende på din shop eller side, konstant snack’er cookies og derfor efterlader krummer overalt, du kan nu følge krummerne, og se præcis, hvor den besøgende har befundet sig.
Vi tager dig igennem, hvordan du sikrer dig, at du overholder loven samtidig med, at den ikke gør livet alt for surt for dig.
Ligesom i den pakke cookies, du køber i dagligvarebutikkerne, så er der sjældent to der er helt ens – dette gælder også de digitale af slagsen.
Nødvendige cookies – hjemmesiden eller webshoppen fungerer ikke uden disse cookies. Herunder vil den besøgende ikke kunne føje varer til kurven uden cookies, da disse husker kurvens indhold. Der stilles ikke krav om samtykke, ved brugen af nødvendige cookies, eftersom disse ikke registrer oplysninger om din online adfærd og færden.
Statistik cookies – Det et er i virkeligheden denne type Cookie, som er særdeles værdifuld for dig som hjemmeside- eller webshop-ejer. De oplysninger denne type cookie indsamler, er af den karakter, som du kan benytte til at forbedre din forretning. Sitets brugervenlighed, design og effekt. Du får en masse brugbare data som du kan analysere på eksempelvis, hvilke produkter, flest klikker på, ad hvilken vej de er kommet ind på dit site og meget mere.
Personificeret cookies – sørger for at du får relevant indhold, der interesserer dig. Denne type Cookies, er mest relevant for dig, der ønsker en mere målrettet webshop, hvor den besøgende, bliver præsenteret for produkter de tidligere har udvist interesse for eller lign. Din shop, udviser her en form for service, ved at forsøge at vise besøgende, de produkter som synes mest relevant.
Markedsføringscookies – målretter annoncer. Her er der udelukkende tale om et kommercielt formål. Disse cookies har til formål at klarlægge til at skabe overblik over de besøgende adfærd; vaner, aktiviteter og interesser på baggrund af hvad du tidligere har kigget på. I forsøget på segmenterer, for derved at målrette din markedsføring, så den ligger op ad det, som forbrugeren rent faktisk, er på udkig efter.
= Mange forskellige
Kort fortalt, så er cookies, metoden hvorpå man sporer folks færden digitalt. Denne data, er yderst værdifuld, og af netop denne årsag, forsøger lovgivningen at beskytte os alle som forbrugere, så der ikke drives ”rovdrift” på de data-spor vi efterlader os.
Der er tale om en egentlig digital dataøkonomi, der som industri, har et prisskilt med rigtig mange nuller bagved. For at mindske udnyttelsen af forbrugerens data, har man indført Cookielovgivningen og persondataforordningen.
Derfor straffes virksomheder, også nådesløst hårdt økonomisk, hvis de fanges med hænderne i kagedåsen, med Cookie pop-ups, der ikke lever op til lovgivningen vedrørende samtykke herom.
Håndteringen af dine besøgendes data, skal derfor både være i overensstemmelse med GDPR (Persondataforordningen) og ePrivacy direktivet (Cookieslovgivningen).
Hvad betyder lovgivningen så for dig i praksis? Kort sagt, så betyder det, at du ikke må behandle besøgendes data, førend du har modtaget dennes samtykke – og hvis du ikke får samtykke, så må du ikke benytte nogen form data på den pågældende besøgende.
Lidt skarpt trukket op, kan man sige cookielovgivningen beskytter forbrugeren allerede inden, de delt nogen form for data, men GDPR har til formål at beskytte efter en datadeling har fundet sted.
Før datadeling: ePrivacy-direktivet – også kaldet ”cookie-loven” – har til formål at beskytte den enkelte persons sfære mod uønsket interferens
Efter datadeling: GDPR – Har til formål at beskytte personoplysninger, og uretfærdig databehandling
Lovgivningen på dataområdet, opdateres løbende og derfor er det vigtigt, at du som webshop- eller hjemmesideejer, følger med eller har nogen, der gør det for dig.
Når du skal vælge din Cookie pop-up løsning, så vil jeg på det kraftigste fraråde dig, at kigge til dine konkurrenter eller andre webshops. Landet ligger nemlig sådan, at rigtig mange danske webshop og hjemmesider ikke overholdende de gældende ”Cookies” regler, som blev skærpet så sent som i 2020. Vi skriver nu 2021, og alligevel er der mange som ikke har fået opdateret deres cookie samtykke, så den er compliant.
Nogle af de mest gængse fejl, der begås ift. Cookie-lovgivningen:
-Det gode Cookiebanner
Overvej eller genovervej, hvilke Cookies, der er nødvendige
Vælg en transparant løsning, hvor du sætter dig selv i den besøgendes sted
Skriv tekst, der er i tråd med tonen på resten af din side.
Dan dig et overblik over, hvilke Cookies, der er nødvendig for din side, og din forretning – og er du i tvivl, så hjælper vi dig selvfølgelig gerne med at klarlægge dette.
Husk at GDPR og Cookies er to særskilte ting – og man afgiver ikke persondata fordi man accepterer Cookies.
Et pop-up banner er ikke nok – Det tekniske bagved, skal handle derefter.
Tag manager eksempelvis Google Analytics, Facebook ads mv. skal følge samtykke eller mangel på samme.
Husk Cookie banneret ses af alle – modsætning til alle undersider på sitet, så brug tid på at indtænke denne i sidens visuelle identitet