Hvor ofte læser du den samme bog to gange? Mit gæt er, at de fleste kun læser samme bog én gang – medmindre der selvfølgelig er tale om en særdeles god bog.
Google er decideret modstander af at læse samme tekst mere end én gang. Ønsker du at behage Google, så må du derfor finde unika-pennen frem, når dine skriblerier skal nedfældes til online-tekster.
Den nemme udvej er sjældent den rette, hvis du vil være gode venner med Mr. Google.
Google har brugt mange år på at forfine deres identificeringsmetoder, hvorpå de webcrawler sider, og med tiden er deres tilgang blevet mere og mere raffineret, så der altid leveres relevant indhold ift. brugerens søgninger. Google har defineret at ingen brugere ønsker at blive præsenteret for det samme indhold igen, igen og igen, og anser dertil duplikeret indhold, som et forsøg på at manipulere rangeringen i søgeresultaterne. For at stoppe den gentagne eksponering af ens indhold og ”søgeordsspam”, så straffes duplikeret indhold hårdt ift. indexeringen af sites.
Mange webshops indehaver springer dog stadig over, hvor gærdet er lavest, og laver en klassisk copy/paste af tekster fra producenternes hjemmeside. Sælger du populære produkter eller brands som mange andre webshops også har liggende på lagerhylderne, så kan det stå helt skidt til, da I, i værste fald er mange webshops med præcis samme tekstindhold, og Google kan kun gætte sig til, hvilken en er originalen.
Du tænker måske på nuværende tidspunkt, at jeg er ved at afrunde denne fortælling om duplikeret indhold, men dette er desværre ikke tilfældet, da der er mange tekst-faktorer, som er udslagsgivende for din Google rangering.
Reglen om duplikeret indhold, er også gældende, når det kommer til internt på dit eget domæne. Så har du to forskellige produktsider med to ens kjoler, hvor kun farven differentiere dem, så lad dig ikke friste af at duplikere din tekst, så produktteksten er identiske på nær, den varierende farveforskel.
Dit indhold er tilknyttet sidernes unikke URL, og derfor må identisk indhold ikke figurere på flere forskellige URLs.
Google er i bund og grund ligeglad med din side, de arbejder udelukkende for deres brugere, og succeskriteriet er for dem altid at blive præsenteret for indhold af høj kvalitet, som er relevant for deres søgning.
Kvalitet er for Google ensbetydende med unikt indhold, som de besøgende gider bruge tid på. Tænker du, at Google nok går din side forbi, så tag et kig på Google Search Console, her kan du så se antallet af GoogleBot´ens besøg på dit website – under Crawl Stats.
Skab overblik over dit indhold ved at analysere hver eneste URL på dit site, med GoogleBot briller på – og sørg for, at den er let aflæselig. Skal du have organisk trafik ført ind ad døren i din forretning, så er det ikke ligegyldigt, hvilken type indhold du fylder den op med.
Duplikeret indhold er kun en af de faktorer som Google kikker specifikt efter, vi vil senere vende nogle af de andre store Google-fejltagelser, som du bør undgå.
Uanset hvad du sælger, så bliver du nødt til at forholde dig til dit indhold, og sende et klart signal til Hr. Google om, at du har kvalitet og relevans.
Ønsker du selv at kaste dig over tastaturet?
Mine anbefalinger ift. tilblivelsen af unikt indhold, er at dit udgangspunkt aldrig bør være det samme. Har du to ens produkter foran dig, så start med at skrive op i stikord, hvad der definerer dette produkt. Byg din tekst op fra disse, så du får al information om produktet med.
Når du skal skrive om produktet i en anden farve, ligger du din tekst om produktet væk, og opbygger igen teksten udelukkende ud fra dine stikord.
Duplikeret indhold betyder ikke kun, at du bør fabrikere dit eget unikke tekstindhold, men også at du bør se dig for, da duplikeret indhold også finder sted som resultatet af tekniske fejl eller forsømmelser. Fejlen kan medføre, at der ligger kopier af dit site på Internettet, som GoogleBot’en også Crawler.