Af Anne Schøller · Tekstforfatter
SEO
kan være en
lukrativ strategi

Man kan ikke komme uden om, at Google, i mange henseender sætter dagsordenen for dit virke, når du er webshop-ejer.
Har du en eksisterende online-forretning, så har du nok allerede stiftet bekendtskab med Google Ads, som værktøjet, der placerer dig øverst på Google.

Hver gang en potentiel kunde, trykker sig ind på din shop via din Ad, koster det dig et beløb – En strategi, som kan gøre rigtig meget godt for din forretning, hvis du benytter platformen korrekt. Dog bør du altid sammenholde den reelle udgift til dine annoncer, op imod din shops konvertering, og hvor mange penge hvert enkelt ”lead” i snit generere på bundlinjen.

Har du regnet på om din Ads-strategi i sidste ende, kan betegnes som en sund forretning …?

 

SEO genererer organisk trafik

Afhængigt af dit regnestykke, så bør du i høj eller nogen grad, begynde at skimte nye retninger for, hvor trafikken til din shop skal komme fra. Jeg vil i dette videns-indlæg, dele vores erfaringer med, hvad et veludført SEO-arbejde, kan betyde for din reelle indtjening.

Vi ser desværre ofte, at webshop ejere ikke helt har styr på, deres indtjening, set i forhold til, hvad udgiften for at tjene dem ser ud – for nogens vedkommende, har de måske selv siddet med deres annoncering, og for andres, har de været hos et bureau, der kunne sælge sand i Sahara – til overpris vel at mærke.

Trafikken til din shop, er måske ganske vidst steget, men når man så kigger på andre faktorer såsom prisen for annoncen, produkternes pris, og konverteringsgraden. (hvor stor en procent af dine besøgende, der ender med at købe noget), så skal dette gerne ende i et stort rungende +, hvis det skal kunne drive hele din forretning. Det er de færreste e-handlere, der vil kunne drive en rentable forretning på længere sigt, hvis de udelukkende fokusere på betalt trafik. Indtænk de gratis klik, som SEO kan generere, og du vil se, din forretnings sande potentiale blive bragt i spil.

 

Spar dine annoncekroner

Brug dine penge på en langsigtet strategi, hvis effekt kan måles længe efter implementeringen, og som vil være tilbagevendende igen og igen generer omsætning til din forretning. Du har nok hørt om SEO længe før, du læser denne tekst, men vi tager den lige en gang til for Prins Knud.

SEO er en forkortelse for Search Engine Optimizastion, som godt fordansket kaldes Søgemaskineoptimering.
Hvad skal du så bruge dette til? Du skal gerne få en god forståelse for, hvorfor SEO bør blive din nye allerbedste ven. En grundig SEO-indsats vil resultere i, at du ikke længere behøver ligge 10 kr. for hver gang du tjener 80 kr. Populært sagt, så skærer du det fordyrende mellemled; Google Ads, væk. Dette gør du ved at arbejde strategisk og smart med din side og dens indhold, så Googlebotten vil elske dig helt naturligt og ganske gratis, for dertil, at belønne dig med en topplacering i deres søgemaskine.

Helt simplificeret så kræver Google Ads en engangsindsats med indsprøjtning af økonomisk kapital – SEO er derimod en langvarig indsats, som giver dig et konstant flow af trafik i en lang periode.

Hvem, hvorfor, hvad? SEO ..?

Trafikken på Internettet domineres af betalte søgeresultater og organisk trafik, ifølge BrightEdge.com, så var andelen i 2019 på mere end 72%. Fordelingen af disse, i analysen således ud Organisk: 44.6% og Betalte kliks: 27.6%. Kigger man alene på placeringernes betydning blandt de organiske søgeresultater, viser Advanced Web Rankings undersøgelse fra juni 2021, at førstepladsen vil modtage kliks fra 33,60% af trafikken hos desktop-brugere, mens procenten er lidt lavere fra mobil. På de efterfølgende placeringer daler klik-procenten betragteligt, for hver placering man går ned. Samlet set, så står toprangeringerne mellem 1-5, for hele 70% af alle kliksene.

Procentvis er fordelingen således:

  • Placering 1. 33,60%
  • Placering 2. 16,56%
  • Placering 3. 10,87%
  • Placering 4.7,37%
  • Placering 5. 3,83%

Da hele 47%, af verdens befolkning benytter Google, når du skal finde frem til en webshop, så er der tale om mange mange potentielle kliks.

 

SEO kan øge din virksomheds troværdighed

Din troværdighed stiger faktisk i følgeskab med din placering på Google – undersøgelser viser, at folk har stor tiltro til Google, og en placering i toppen transcenderes direkte til din forretning, hvis den ligge øverst i søgeresultaterne.

Man siger man skal investere penge for at tjene dem – Men der er forskel på om du investerer dem langsigtet eller kortsigtet. Ønsker du, at søge ly for regnen, så er du oftest bedre tjent med et hus bygget af mursten end ét af strå. SEO, er et længere og sejere træk, men også en yderst holdbare og rentabel strategi.

En succesfuld og økonomisk velfungerende webshop kan blive en vanskelig realitet, helt uden SEO, og derfor vil jeg anbefale dig, der ikke er kommet i gang – Tag skridtet ind i SEO-manegen, så din forretning også kan træde frem i rampelyset!

Tak fordi du læste med – håber du, har fået lidt SEO-blod på tanden.

Vi deler
VIDEN
19.01.2022
Af Anne Schøller
3 m. 17 s.
hjælp til hastigheds
optimering

En af de største konverteringsdræbere på webshops, kan oftest kædes direkte eller indirekte sammen med shoppens hastigheder – eller nok nærmere manglen..

26.08.2021
Af Anne Schøller
4 m. 3 s.
er dit nyhedsbrev en fuldtrÆffer

Ad hvilke veje bevæger din markedsføring sig? Går den overhovedet? Måske den blot lister sig afsted eller drøner derudad? Vejenes beskaffenhed, er..

30.06.2021
Af Anne Schøller
2 m. 55 s.
flyt din forretning
online

Måske står du og vakler imellem om du skal forsøge dig, som online købmand, og flytte din fysiske forretning ind på den..

22.06.2021
Af Anne Schøller
2 m. 38 s.
tips til gode
kategoritekster

Kategoritekster til webshops og hjemmesider Selvom man ikke kan skære alle webshopejere over én kam, så ser man desværre, at mange ikke helt er kategoriteksters..

22.06.2021
Af Anne Schøller
3 m. 50 s.
lovlig cookie
løsning

Lovgivningsstof kan godt være noget langhåret, hvis man ikke har en oprigtig interesse for det. Vi giver derfor cookielovgivningen, en gratis studsning,..

21.06.2021
Af Anne Schøller
2 m. 14 s.
undgÅ duplicated content

Hvor ofte læser du den samme bog to gange? Mit gæt er, at de fleste kun læser samme bog én gang –..

Ja tak, jeg vil gerne ringes op
Gerne i tidsrummet:
VI GLÆDER OS TIL AT HØRE FRA DIG.

Man - Tor:9:00 - 17:00
Fre:9:00 - 16:00
lør - Søn:Lukket
TELEFONERNE ER ÅBNE
TELEFONERNE ER ÅBNE
FOR NØDSUPPORT