Af Anne Schøller · Tekstforfatter
LOVLIG
cookie
løsning

Lovgivningsstof kan godt være noget langhåret, hvis man ikke har en oprigtig interesse for det. Vi giver derfor cookielovgivningen, en gratis studsning, for at gøre den lidt mere skarp og spiselig for menig mand eller kvinde.

Du har nok stiftet bekendt med de kære små cookie pop-ups, som du finder på langt de fleste webshops og hjemmesider, men langt fra alle sider cookie-håndtering, er på den rette side af lovgivningen.

Cookies, som ord lyder super appetitligt, og lækkert, men for langt de fleste webshops, og hjemmesider, er de i dette tilfælde ret meget en sten i skoen. Den digitale cookie, er hverken spiselig, men til gengæld yderst værdifuld. Forstil dig at den besøgende på din shop eller side, konstant snack’er cookies og derfor efterlader krummer overalt, du kan nu følge krummerne, og se præcis, hvor den besøgende har befundet sig.

Vi tager dig igennem, hvordan du sikrer dig, at du overholder loven samtidig med, at den ikke gør livet alt for surt for dig.

 

Hvad er Cookies?

Ligesom i den pakke cookies, du køber i dagligvarebutikkerne, så er der sjældent to der er helt ens – dette gælder også de digitale af slagsen.

Nødvendige cookies – hjemmesiden eller webshoppen fungerer ikke uden disse cookies. Herunder vil den besøgende ikke kunne føje varer til kurven uden cookies, da disse husker kurvens indhold. Der stilles ikke krav om samtykke, ved brugen af nødvendige cookies, eftersom disse ikke registrer oplysninger om din online adfærd og færden.

Statistik cookies – Det et er i virkeligheden denne type Cookie, som er særdeles værdifuld for dig som hjemmeside- eller webshop-ejer. De oplysninger denne type cookie indsamler, er af den karakter, som du kan benytte til at forbedre din forretning. Sitets brugervenlighed, design og effekt. Du får en masse brugbare data som du kan analysere på eksempelvis, hvilke produkter, flest klikker på, ad hvilken vej de er kommet ind på dit site og meget mere.

Personificeret cookies – sørger for at du får relevant indhold, der interesserer dig. Denne type Cookies, er mest relevant for dig, der ønsker en mere målrettet webshop, hvor den besøgende, bliver præsenteret for produkter de tidligere har udvist interesse for eller lign. Din shop, udviser her en form for service, ved at forsøge at vise besøgende, de produkter som synes mest relevant.

Markedsføringscookies – målretter annoncer. Her er der udelukkende tale om et kommercielt formål. Disse cookies har til formål at klarlægge til at skabe overblik over de besøgende adfærd; vaner, aktiviteter og interesser på baggrund af hvad du tidligere har kigget på. I forsøget på segmenterer, for derved at målrette din markedsføring, så den ligger op ad det, som forbrugeren rent faktisk, er på udkig efter.

= Mange forskellige

 

Compliant online sporing

Kort fortalt, så er cookies, metoden hvorpå man sporer folks færden digitalt. Denne data, er yderst værdifuld, og af netop denne årsag, forsøger lovgivningen at beskytte os alle som forbrugere, så der ikke drives ”rovdrift” på de data-spor vi efterlader os.

Der er tale om en egentlig digital dataøkonomi, der som industri, har et prisskilt med rigtig mange nuller bagved. For at mindske udnyttelsen af forbrugerens data, har man indført Cookielovgivningen og persondataforordningen.

Derfor straffes virksomheder, også nådesløst hårdt økonomisk, hvis de fanges med hænderne i kagedåsen, med Cookie pop-ups, der ikke lever op til lovgivningen vedrørende samtykke herom.

Håndteringen af dine besøgendes data, skal derfor både være i overensstemmelse med GDPR (Persondataforordningen) og ePrivacy direktivet (Cookieslovgivningen).

Cookie løsning

Har du styr på Cookielovgivningen?

Hvad betyder lovgivningen så for dig i praksis? Kort sagt, så betyder det, at du ikke må behandle besøgendes data, førend du har modtaget dennes samtykke – og hvis du ikke får samtykke, så må du ikke benytte nogen form data på den pågældende besøgende.

Lidt skarpt trukket op, kan man sige cookielovgivningen beskytter forbrugeren allerede inden, de delt nogen form for data, men GDPR har til formål at beskytte efter en datadeling har fundet sted.

Før datadeling: ePrivacy-direktivet – også kaldet ”cookie-loven” – har til formål at beskytte den enkelte persons sfære mod uønsket interferens

Efter datadeling: GDPR – Har til formål at beskytte personoplysninger, og uretfærdig databehandling

Lovgivningen på dataområdet, opdateres løbende og derfor er det vigtigt, at du som webshop- eller hjemmesideejer, følger med eller har nogen, der gør det for dig.

Cookie popup

 

Hvordan håndterer man så Cookies?

Når du skal vælge din Cookie pop-up løsning, så vil jeg på det kraftigste fraråde dig, at kigge til dine konkurrenter eller andre webshops. Landet ligger nemlig sådan, at rigtig mange danske webshop og hjemmesider ikke overholdende de gældende ”Cookies” regler, som blev skærpet så sent som i 2020. Vi skriver nu 2021, og alligevel er der mange som ikke har fået opdateret deres cookie samtykke, så den er compliant.

Nogle af de mest gængse fejl, der begås ift. Cookie-lovgivningen:

  • Man skal være transparant ift. hvilke Cookies man benytter og hvorfor. Dette skal være skrevet på en måde, så det er forståeligt for enhver.
  • Der skal være tale om en aktiv viljetilkendegivelse fra den besøgende.
  • Du skal have teknisk kontrol over din side, så du rent faktisk efterlever, som den besøgende giver samtykke til – hverken mere eller mindre.
  • Du skal sikre dig, at der ikke sættes cookies førend samtykket er afgivet.
  • Sørg for at du til enhver en tid kan dokumentere det afgivne samtykke.
  • Det skal være ligeså nemt at afvise cookies, som det er at accepterer dem. Derfor må det ikke kræve flere klik, at foretage den ene handling fremfor den anden. Det er især denne skærpede omstændighed, som mange ikke efterkommer.
  • Ingen betingelser eller til- og fravalg må være forhåndsafkrydset.
  • Den besøgende skal til hver en tid have mulighed for at trække sit samtykke tilbage – og dette skal være ligeså nemt, som at give samtykke.
  • Indsamler du i nogen som helst grad persondata, så kræver dette et særskilt persondatasamtykke Du bevæger dig i dette tilfælde over i GDPR lovgivningen.

Etabler et korrekt set-up

-Det gode Cookiebanner

Overvej eller genovervej, hvilke Cookies, der er nødvendige

Vælg en transparant løsning, hvor du sætter dig selv i den besøgendes sted

Skriv tekst, der er i tråd med tonen på resten af din side.

Dan dig et overblik over, hvilke Cookies, der er nødvendig for din side, og din forretning – og er du i tvivl, så hjælper vi dig selvfølgelig gerne med at klarlægge dette.

  1. Forklar hvorfor I benytter Cookies
  2. Hvilke Cookies er der tale om, og/eller lav en afkrydsningsmulighed
  3. Sørg for at det er overskueligt
  4. Afvis og accepterer skal være af samme tilgængelighed

Husk at GDPR og Cookies er to særskilte ting – og man afgiver ikke persondata fordi man accepterer Cookies.

 

Et pop-up banner er ikke nok – Det tekniske bagved, skal handle derefter.

Tag manager eksempelvis Google Analytics, Facebook ads mv. skal følge samtykke eller mangel på samme.

  1. Dit CMS-system (du skal kunne begrænse indholdet i dit system) – dette ved de færreste, hvordan man gør.
  2. Brug evt. Cookiescan til at klarlægge, hvilke cookies du har på dit site

Husk Cookie banneret ses af alle – modsætning til alle undersider på sitet, så brug tid på at indtænke denne i sidens visuelle identitet

Vi deler
VIDEN
07.09.2021
Af Anne Schøller
2 m. 40 s.
seo kan være en
lukrativ strategi

Man kan ikke komme uden om, at Google, i mange henseender sætter dagsordenen for din forretning, når du er webshop-ejer. Har du..

26.08.2021
Af Anne Schøller
4 m. 3 s.
er dit nyhedsbrev en fuldtrÆffer

Ad hvilke veje bevæger din markedsføring sig? Går den overhovedet? Måske den blot lister sig afsted eller drøner derudad? Vejenes beskaffenhed, er..

30.06.2021
Af Anne Schøller
2 m. 55 s.
flyt din forretning
online

Måske står du og vakler imellem om du skal forsøge dig, som online købmand, og flytte din fysiske forretning ind på den..

22.06.2021
Af Anne Schøller
2 m. 35 s.
tips til gode
kategoritekster

Kategoritekster til webshops og hjemmesider Selvom man ikke kan skære alle webshopejere over én kam, så ser man desværre, at mange ikke helt er kategoriteksters..

21.06.2021
Af Anne Schøller
2 m. 14 s.
undgÅ duplicated content

Hvor ofte læser du den samme bog to gange? Mit gæt er, at de fleste kun læser samme bog én gang –..

Ja tak, jeg vil gerne ringes op
Gerne i tidsrummet:
VI GLÆDER OS TIL AT HØRE FRA DIG.

Man - Tor:9:00 - 17:00
Fre:9:00 - 16:00
lør - Søn:Lukket
TELEFONERNE ER ÅBNE
TELEFONERNE ER ÅBNE
FOR NØDSUPPORT